Oldalak

2013. március 4., hétfő

115 milliós kötbért kap az SZKT a PESA-tól

115 millió forint kötbért követel a Szegedi Közlekedési Kft. a 9 új villamost szállító lengyel PESA gyártól. Az önkormányzati cég igényét a legutóbbi közgyűlés jóváhagyta. Erre azért volt szükség, mert Tóth István Tibor SZKT-ügyvezető igazgatónak 50 millió forintig van közvetlen aláírási joga.


A szerző felvétele.
A PESA-villamosokat a tömegközlekedési nagyprojekt részeként 16 millió euróért (4,5 milliárd forint) vásárolta a város. A prototípus 2011. szeptember 29-én futott be, majd januártól követte a többi nyolc. A szerelvények levizsgáztak, majd egymás után bekapcsolódtak az utasszállításba. A flotta 2012. május 23-án lett teljes. Szeptemberben megírtuk: a 9 járműből 5 vesztegelt a Pulz utcai remízben. Egy volt közülük balesetes, a többi műszaki problémák, elsősorban fékgondok miatt állt.  


- A 2009 októberében kötött szállítási szerződésben az áll, hogy ha a villamosok rendelkezésre állása 90 százalék alá csúszik, akkor a gyártó kötbérrel sújtandó. Ezek a feltételek sajnos tavaly teljesültek - mondja a cégvezető. – Az alapszerződés nem tartalmazott iránymutatást a kötbér kiszámítására, a speciális képlet egy későbbi szerződéskiegészítéssel került bele a megállapodásba. A 115 milliós összeget a PESA elismerte, aláírta, most az önkormányzati aláírásra várunk. Az összeg hathavi részletben érkezik, az első előreláthatólag március 10-éig.

- Most dolgozik az új flotta, általában 9 szerelvényből 7-8 közlekedik - tette hozzá az igazgató. A közlekedési hatóság az említett meghibásodások miatt hivatalból megint vizsgálja a villamosokat. Közben akadt egy olyan hiba a központi vezérlőkomputerben, amelyet a gyártó az eddigi kétszáz járművénél nem tapasztalt. Az érintett alkatrész cseréje után a szállító szoftvert frissít, a hatóság pedig a szükséges dokumentumok ellenőrzése után engedélyezi, és lehet telepíteni a programot a járművekre. A PESA szerelői továbbra is itt laknak Szegeden, hogy minél kevesebb legyen a leállás műszaki hiba miatt, és ez így marad a 3 éves garanciális idő végéig. Addig az SZKT-val közösen nyilvántartják azt is, hány napot futnak a járművek, mert a következő két évre is érvényesek a kötbérezés szigorú szabályai.

Másodközlés a Delmagyar.hu cikke alapján.